system oświatowy gminy
Oświata - podstawowe parametry
459
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu gminy objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez gminę.
74%
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez gminę w wieku 3-6 lat w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu gminy.
21,10
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
2,45
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
1 920
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
96%
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
8,60
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
3,03
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
Struktura Oświaty Gminy KONSTANCIN - JEZIORNA w 2022 r.
W roku szkolnym 2021/2022 Gmina Konstancin-Jeziorna prowadziła 6 szkół podstawowych, 4 przedszkola oraz żłobek gminny w podziale na:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego,
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Stefana Żeromskiego,
Szkoła Podstawowa nr 3 im. ks. Jana Twardowskiego,
Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Mejstera,
Szkoła Podstawowa Integracyjna nr 5 im. Żołnierzy Armii Krajowej Batalionów „Krawiec” i NSZ „Mączyński”,
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Macieja Rataja,
Przedszkole nr 1 „Zielony Zakątek”,
Przedszkole nr 2 „Tęczowe Przedszkole”,
Przedszkole nr 3 „Kolorowe kredki”,
Przedszkole nr 4 z oddziałami integracyjnymi „Leśna Chatka”,
Gminny Żłobek nr 1.
24 lutego 2022 r. rozpoczęła się rosyjska inwazja na Ukrainę. Wojna na terenie naszego sąsiada zmusiła do ucieczki wielu Ukraińców, część z nich przybyła i zamieszkała na terenie Gminy. Polskie prawo zapewnia możliwość nauki i opieki na warunkach dotyczących obywateli polskich. Oznacza to m.in., że w szkołach prowadzonych przez Gminę znaleźli się uczniowie z Ukrainy w wieku obowiązku szkolnego. Liczba uczniów z Ukrainy zmieniała się w trakcie roku szkolnego i wynosiła (w czerwcu 2022 r.) 160 os.
Organizacja systemu szkolnictwa w roku szkolnym 2021/2022
Oddziały przedszkolne prowadzone przez szkoły podstawowe w roku szkolnym 2021/2022
Kadra pedagogiczna oraz pracownicy administracji i obsługi
475,50
Liczba etatów zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2021/2022
275,33
Liczba etatów zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2021/2022
148,58
Liczba etatów zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2021/2022
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego w 2022 r.
Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem obowiązywania dotychczasowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. W lipcu i sierpniu 2022 r. wprowadzono nowe przepisy prawa, obowiązujące od 1 września 2022 r., na mocy których zostały zlikwidowane dwa stopnie awansu – nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy. Zastąpił je status nauczyciela początkującego.
Stopniem zawodowym nauczyciela dyplomowanego w 2022 r. legitymowało się 306 nauczycieli tj. 68,61 % spośród ogółu zatrudnionych (w 2002 r. – 3,46%). Dobra polityka kadrowa w szkołach w zakresie doboru kadry nauczycielskiej zapewniła także w roku szkolnym 2021/2022 w miarę dobrą strukturę zatrudnienia, uwzględniając staż pracy nauczycieli. Dominują nauczyciele ze stażem pracy w przedziale od 20 do 30 lat. Przy nauczycielach z dużym dorobkiem zawodowym pracują młodzi, co zapewnia pożądaną dobrą jakość pracy.